Oudezijds Voorburgwal 136 als duurzame inspiratiebron

In 2018 heeft NV Zeedijk het pand aan de Oudezijds Voorburgwal 136 gekocht met als doel dit monumentale erfgoed uit 1733 te behouden voor de toekomst en een kwaliteitsimpuls aan de sociale cohesie in de buurt te geven.

In januari 2019 vond in de kelder van dit pand een inspirerende samenkomst plaats over de renovatie van het pand in relatie tot het gebied: met de energie die hieruit voortkwam is een unieke samenwerking en tevens stichting ontstaan genaamd: Green Light district. Deze heeft als doel het 1012-gebied te vergroenen en verduurzamen door de buurt zelf te activeren. Helpen met een ‘bottum up’ benadering.

Het pand is inmiddels volledig gerenoveerd, verduurzaamd en er zijn klimaat neutrale maatregelen toegepast. Het resultaat is te zien in deze video. Vrijdag 25 november heeft er een symposium over ‘Het verduurzamen van een rijksmonument’ plaatsgevonden dat NV Zeedijk samen met Stichting Green Light District had georganiseerd.

De renovatie van het grachtenpand was een bijzondere uitdaging en de video laat zien welke technieken en methoden zijn ingezet voor een duurzame renovatie.

De verduurzaming van de Oudezijds Voorburgwal 136 dient als inspiratiebron ter versterking van het gebied ( Green Light District) en gebeurde in samenwerking met een heel aantal verschillende organisaties en bewoners. Door het uitwisselen van ideeen en het delen van ervaringen krijgen verduurzamin en sociale cohesie in het gebied een impuls.

Janny Alberts, directeur NV Zeedijk: ‘Door het eigen gedrag van de NV Zeedijk als investeerder, verhuurder en beheerder wil de NV Zeedijk andere vastgoedeigenaren, en ook bewoners en ondernemers, inspireren om hun rol te spelen. Belangrijk is om iets toe te voegen aan het gebied waar ook bewoners iets aan hebben en wat tegelijk mensen een andere reden te geeft om naar het gebied te komen. Samen werken aan verduurzaming kan zo’n reden zijn’.

Op vrijdag 25 november hield NV Zeedijk een symposium over ‘Het verduurzamen van een rijksmonument’ over de verschillende aspecten die daarbij kwamen kijken. Het symposium werd geopend door Alexander Scholtes, voorzitter Dagelijks Bestuur Stadsdeel Centrum. Tijdens het symposium werd ook vooruit geblikt want NV Zeedijk wil samen met Green Light District, de partners van de stichting en Gemeente Amsterdam het toekomstig gebruik van de Oudezijds Voorburgwal 136 zo goed mogelijk afstemmen op de behoefte van het gebied. Zo kan het pand een positieve impuls geven aan het toekomstbestendig maken van de buurt en de stad.

Arjen VeldtArjen Veldt

Fotocredits: Arjen Veldt

Oudebrugsteeg Portefeuille

Oudebrugsteeg 2022

NV Zeedijk heeft in 2021 negen beeldbepalende panden in de Amsterdamse Binnenstad gekocht. Het betreft een portefeuille van negen vastgoedobjecten gelegen aan de Oudebrugsteeg, Warmoesstraat en/of Beursstraat, een belangrijke toegangsweg tot het Amsterdamse Wallengebied. Van de negen panden hebben 6 panden een monumentale status.

De aankoop is mogelijk gemaakt door de gemeente Amsterdam en de Rabobank. Het is de eerste grootschalige, strategische aankoop die de gemeente Amsterdam ondersteunt in lijn met de Aanpak Binnenstad. De aankoop heeft als doel om de leefbaarheid van het omliggende gebied te verbeteren door het toeristische aanbod te verkleinen en om te voorkomen dat de panden in de verkeerde handen vallen. Voor deze panden geldt als uitgangspunt dat er een commerciële bestemming op de begane grond en wonen op de verdiepingen wordt gerealiseerd.

De NV Zeedijk is sinds de jaren ’80 actief in de Amsterdamse binnenstad en de aandelen zijn voor circa 80% in handen van de gemeente Amsterdam. Door het juist inzetten van het huurrecht en door lokaal en zeer betrokken beheer is de NV Zeedijk in staat om vastgoed als middel in te zetten om zo een positieve verandering in een straat of wijk mogelijk te maken. Tijdens de eerste lockdown begin 2021 is pijnlijk duidelijk geworden hoe monofunctioneel het omliggende gebied van de Oudebrugsteeg is geworden. Het is voor iedereen duidelijk dat een positieve verandering nodig is. De eerste stap daartoe is nu genomen.

De NV Zeedijk kreeg vlak voor de zomer van 2021 het aanbod om de Oudebrugsteeg-portefeuille te verwerven van de Tourism Group Horeca Vastgoed BV, beter bekend van het verwante Tours & Tickets. Omdat de Oudebrugsteeg fungeert als de eerste toegangsweg tot de Warmoesstraat en het Wallengebied vanaf het Damrak en Centraal Station is de strategische relevantie van de aankoop groot. Met het verwijderen van graffiti in de straat, het opschonen en opknappen van de panden, het toevoegen van betaalbare woningen boven de winkels en het aantrekken van een aantal nieuwe huurders wil de NV Zeedijk een positieve impuls geven aan dit deel van de Amsterdamse binnenstad waar de leefbaarheid onder druk van het massatoerisme de afgelopen jaren zo heeft ingeboet.
Het verzilveren van de economische potentie door het toevoegen van woningen boven de winkels was de eerste stap in de juiste richting.

De aankoop van deze Oudebrugsteegportefeuille sluit naadloos aan op het in december 2020 vastgestelde en geïntegreerde Uitvoeringsprogramma Aanpak Binnenstad van de gemeente Amsterdam. De maatregelen van het geïntegreerde programma Aanpak Binnenstad zijn gericht op de volgende zes prioriteiten:

1.Functiemenging en meer diversiteit
2.Beheer en handhaving
3.Een waardevolle bezoekerseconomie
4.Versterken van de culturele verscheidenheid en buurtidentiteiten
5.Bevorderen van meer en divers woningaanbod
6.Meer verblijfsruimte en groen in de openbare ruimte

 

Persbericht NV Zeedijk 2021

ONGEKEND.ZEEDIJK

Ongekend Zeedijk

De Zeedijk: een kosmopolitisch dorp met een rafelrandje in het hart van de stad, vol ongekende verhalen. Verhalen die meer Amsterdammers zouden moeten kennen. Daarom is er van 10 december – 10 januari ONGEKEND.ZEEDIJK: een expositie op de Zeedijk, waarin deze verhalen door drie kunstenaars in de etalages verbeeld worden en via audio tot leven komen. De Zeedijk als expositie van haar eigen verhaal. De expositie is 24 uur per dag gratis te bezichtigen in de etalages. De audiotour met ingesproken verhalen van Zeedijkers is eveneens ter plekke gratis beschikbaar via een QR-code.

ONGEKEND.ZEEDIJK is een experimenteel kunstproject in het kader van 750 jaar Amsterdam en Aanpak Binnenstad. Drie trainees van de Gemeente Amsterdam zijn met lokale bewoners, ondernemers, creatievelingen en (jonge) Amsterdammers in gesprek gegaan over het verleden, heden en toekomst van de Zeedijk. Wat betekent de Zeedijk voor hen? Waarom voelen zij zich verbonden met de Zeedijk? Wat is het ongekende verhaal van de Zeedijk dat bij meer Amsterdammers bekend zou moeten zijn? Aan de hand hiervan is een expositie gemaakt door drie jonge kunstenaars, Susan Kooi, Neil Fortune en Tja Ling Hu. De expositie nodigt jonge Amsterdammers uit om naar de Zeedijk toe te komen om de verhalen te beleven, herkenning en verbondenheid te ervaren, en zo te voelen dat zij onderdeel zijn van de binnenstad.  Kom je ook?

ONGEKEND.ZEEDIJK is een samenwerking tussen Gemeente Amsterdam, Amsterdam 750,  Aanpak Binnenstad, NV Zeedijk, BIZ Zeedijk, W139 en Collecting the City van het Amsterdam Museum.

Locatie
Zeedijk, Amsterdam (startpunt audiotour is op Zeedijk 7)

Openingstijden
24 uur per dag geopend van 10 december 2021 t/m 10 januari 2022

Ticketlink
Het event is gratis toegankelijk
Meer info: https://amsterdam750.nl/ongekendzeedijk/

Link naar insta
https://www.instagram.com/ongekend.zeedijk/

 

 

Waterpoortsteeg 4

Waterpoortsteeg 4

Per 1 december te huur leuke en lichte 3-kamerwoning op de eerste,
tweede en derde etage.

Op de eerste etage bevindt zich een slaapkamer. Op de tweede etage bevindt zich nog een slaapkamer een badkamer met apart toilet. Op de derde etage bevindt zich de woonkamer met open keuken en een vide.
Deze woning heeft ook een aparte (fietsen)berging.

Oppervlakte (GO): 57,2 m2
Aantal kamers 3
Energielabel D

Aan de plattegrond van de woning kunnen geen rechten worden ontleend.

Kale huur          € 1.050,00
Servicekosten   €      18,28
Bruto huur         € 1.068,28

De borg van de woning bedraagt € 2.136,56

Verhuurbeleid

Motivatie
Wij vragen van onze huurders dat zij bewust kiezen. Bij een reactie op een woning moet een korte motivatie (van maximaal 100 woorden) worden geschreven, waaruit blijkt dat hij of zij:

– aantoonbare binding heeft met de woonomgeving (bijvoorbeeld door familie en vrienden of door maatschappelijke of economische binding);
– zich bewust is van de bijzondere leefomgeving van de Amsterdamse binnenstad.

Passend
De huurprijs moet binnen het budget van de huurder passen. NV Zeedijk vereist daarom dat de Bo-Ex Huurwijzer (ontwikkeld in samenwerking met Nibud) een groen of geel resultaat geeft. Bij een oranje resultaat dient de kandidaat aantoonbaar over voldoende financiële middelen te beschikken om eventuele grote uitgaven te kunnen dekken. In andere gevallen kan de woning niet worden toegewezen.

Eerlijk
Wij willen onze woningen eerlijk verdelen. NV Zeedijk geeft daarom voorrang aan kandidaten met een lager inkomen voor goedkopere sociale huurwoningen.

Geschikt
De meeste woningen hebben slechts één slaapruimte. Zij zijn daarom alleen maar geschikt voor alleenstaanden of twee personen met een duurzame gezamenlijke huishouding. Deze woningen worden niet verhuurd aan kandidaten met inwonende kinderen of aan twee personen die geen relatie hebben.

Hier vindt u het uitgebreide verhuurbeleid en het reactieformulier voor woningen (zie bladzijde 3).

Zeedijk 39 E

Zeedijk 39 E

Per 1 december te huur leuke en lichte 2-kamerwoning op de tweede etage.
De woonkamer met open keuken heeft drie ramen aan de Zeedijk zijde.
De slaapkamer ligt aan de achterzijde van de woning, de badkamer en apart toilet
zijn bereikbaar vanuit de hal. Tevens is er een aparte (fietsen)berging aanwezig.

Oppervlakte (GO): 49,3 m2
Aantal kamers 2
Energielabel C

Aan de plattegrond van de woning kunnen geen rechten worden ontleend.

Kale huur           € 1.071,69
Servicekosten   €       24,14
Bruto huur         €  1.095,83

De borg van de woning bedraagt € 2.191,66

Verhuurbeleid

Motivatie
Wij vragen van onze huurders dat zij bewust kiezen. Bij een reactie op een woning moet een korte motivatie (van maximaal 100 woorden) worden geschreven, waaruit blijkt dat hij of zij:

– aantoonbare binding heeft met de woonomgeving (bijvoorbeeld door familie en vrienden of door maatschappelijke of economische binding);
– zich bewust is van de bijzondere leefomgeving van de Amsterdamse binnenstad.

Passend
De huurprijs moet binnen het budget van de huurder passen. NV Zeedijk vereist daarom dat de Bo-Ex Huurwijzer (ontwikkeld in samenwerking met Nibud) een groen of geel resultaat geeft. Bij een oranje resultaat dient de kandidaat aantoonbaar over voldoende financiële middelen te beschikken om eventuele grote uitgaven te kunnen dekken. In andere gevallen kan de woning niet worden toegewezen.

Eerlijk
Wij willen onze woningen eerlijk verdelen. NV Zeedijk geeft daarom voorrang aan kandidaten met een lager inkomen voor goedkopere sociale huurwoningen.

Geschikt
De meeste woningen hebben slechts één slaapruimte. Zij zijn daarom alleen maar geschikt voor alleenstaanden of twee personen met een duurzame gezamenlijke huishouding. Deze woningen worden niet verhuurd aan kandidaten met inwonende kinderen of aan twee personen die geen relatie hebben.

Hier vindt u het uitgebreide verhuurbeleid en het reactieformulier voor woningen (zie bladzijde 3).

Zeedijk 58 C

Zeedijk 58 C

Per 1 december te huur leuke en lichte 2-kamerwoning op de tweede etage.
De woonkamer met open keuken heeft drie ramen aan de Zeedijk zijde.
De slaapkamer ligt aan de achterzijde van de woning met uitzicht op de
Oudezijds Voorburgwal, de badkamer is bereikbaar vanuit de slaapkamer.
Tevens is er een aparte (fietsen)berging aanwezig.

Oppervlakte (GO): 45,7 m2
Aantal kamers 2
Energielabel B

Aan de plattegrond van de woning kunnen geen rechten worden ontleend.

Kale huur           € 1.068,38
Servicekosten   €       16,94
Bruto huur         €  1.085,32

De borg van de woning bedraagt € 2.170,64

Verhuurbeleid

Motivatie
Wij vragen van onze huurders dat zij bewust kiezen. Bij een reactie op een woning moet een korte motivatie (van maximaal 100 woorden) worden geschreven, waaruit blijkt dat hij of zij:

– aantoonbare binding heeft met de woonomgeving (bijvoorbeeld door familie en vrienden of door maatschappelijke of economische binding);
– zich bewust is van de bijzondere leefomgeving van de Amsterdamse binnenstad.

Passend
De huurprijs moet binnen het budget van de huurder passen. NV Zeedijk vereist daarom dat de Bo-Ex Huurwijzer (ontwikkeld in samenwerking met Nibud) een groen of geel resultaat geeft. Bij een oranje resultaat dient de kandidaat aantoonbaar over voldoende financiële middelen te beschikken om eventuele grote uitgaven te kunnen dekken. In andere gevallen kan de woning niet worden toegewezen.

Eerlijk
Wij willen onze woningen eerlijk verdelen. NV Zeedijk geeft daarom voorrang aan kandidaten met een lager inkomen voor goedkopere sociale huurwoningen.

Geschikt
De meeste woningen hebben slechts één slaapruimte. Zij zijn daarom alleen maar geschikt voor alleenstaanden of twee personen met een duurzame gezamenlijke huishouding. Deze woningen worden niet verhuurd aan kandidaten met inwonende kinderen of aan twee personen die geen relatie hebben.

Hier vindt u het uitgebreide verhuurbeleid en het reactieformulier voor woningen (zie bladzijde 3).

Project Green Light District

Project Green Light District

In de historische binnenstad staat iets groots te gebeuren. Het oudste gedeelte van de stad, inclusief het ‘Red Light District’, wordt omgedoopt tot het ‘Green Light District’. In het Green Light District (postcodegebied 1012) gaan wij de komende jaren bottom-up aan de slag met de buurt en andere partners in de stad. Samen gaan we deze dichtbevolkte en meest bezochte vierkante kilometer van Europa transformeren tot een toekomstbestendig, duurzaam en iconisch stuk van Amsterdam.

Hoe het begon

Het begon allemaal met de aankoop van een grachtenpand door NV Zeedijk en de wens om mensen op de Wallen bij elkaar te brengen om samen te verduurzamen. Het resulteerde in een bottom-up aanpak voor de verduurzaming van een heel gebied met een groep gedreven partners. Janny Alberts, mede-initiatiefnemer en directeur NV Zeedijk: “Green Light District is uitgegroeid tot een platform en voedingsbodem voor de opschaling van initiatieven van bewoners, ondernemers en instellingen op het gebied van de energietransitie en vergroening van de oude binnenstad.”

Waarom juist hier?
Wij willen een belangrijke bijdrage leveren aan het verduurzamen van Amsterdam. Niet wachten tot de warmtenetten via de randen de stad zullen voorzien van warmte. Juist beginnen met de grootste uitdagingen in de monumentale binnenstad. Het Green Light District als groen hart van de stad, waar we met elkaar een slimme route uitstippelen naar een duurzame en toekomstbestendige stad, met behoud van monumentale waarden. “Want als verduurzamen hier kan, dan kan het overal!”, aldus Wubbo Ockels.
Wat gaat er concreet gebeuren?

Om van Red Light District naar Green Light District te gaan, zijn dit de eerste ambities:

  1. We gaan samen met de buurt en bestaande initiatieven aan de slag met verduurzaming
  2. Er worden vijf icoonprojecten opgestart, zoals het verduurzamen van twee appartementen tot een heel gebouwenblok. Er komt een ‘sustainable shopping street’ en vele panden worden geholpen aardgasvrij te worden.
  3. We gaan het Green Light District vergroenen op stoepen, gevels en daken, om zo ook ruimte te bieden aan biodiversiteit.

En deze ambities zijn natuurlijk pas het begin!

“I live here!”- Lokale campagne van, voor en door bewoners

“I live here”,  veel bewoners op de Wallen hebben het wel eens uit hun raam geroepen. Ze hangen briefjes op of zeggen bij overlast tegen bezoekers “I live here!” De gemeente wil deze boodschap extra ondersteunen met een lokale campagne die samen met een klankbordgroep van bewoners is ontwikkeld.

De bedoeling van deze campagne is om bezoekers er meer bewust van te maken dat er in het Wallengebied ook gewoon mensen wonen om rekening mee te houden. Veel bezoekers weten niet dat er mensen wonen, maar de ervaring leert dat ze hun gedrag aanpassen als ze hier actief op gewezen worden. Met foto’s van bewoners op ramen en deuren kunnen we dat effect versterken. De eerste uitingen verschijnen vanaf begin juni in het straatbeeld in het Wallengebied. NV Zeedijk, woningcorporatie De Key en 1012 Inc. dragen het initiatief een warm hart toe en stellen ramen en deuren beschikbaar voor campagne-uitingen. Er worden ook middelen ingezet als bierviltjes en posters in samenwerking met lokale horeca. Eind dit jaar worden de effecten onderzocht.

Getest

De campagne is vooraf uitgebreid op straat getest met als samenvatting van de uitkomsten: “Zet de campagne met een gerust hart in. Het zorgt ervoor dat de bewoners zich gesteund voelen. De bezoekers van het Wallengebied reageren positief op de campagne. De campagne leidt tot bewustwording en de intentie om het gedrag aan te passen.”  Een filmpje van buurtbewoners over de pretest is te vinden op https://www.thevoiceof1012.nl/

Meedoen

Bewoners van het Wallengebied worden in een bewonersbrief (PDF, 361 kB) gevraagd of ze willen ook aan bezoekers laten zien dat er op de Wallen wordt gewoond. Alle bewoners kunnen meedoen aan de lokale bewonerscampagne door op de foto te gaan en/of een raam of deur ter beschikking te stellen. Hoe meer mensen meedoen, hoe krachtiger het signaal is en hoe groter het effect. Aanmelden kan onder meer via communicatie.sdc@amsterdam.nl.

Informatiecentrum / buurthuis “I live here”

In de Lange Niezel 27 komt een tijdelijk informatiecentrum voor bezoekers over de buurt en over wonen op de Wallen in het bijzonder, om de boodschap van bewoners “I live here” extra kracht bij te zetten. Op de eerste verdieping komt een gratis ruimte voor activiteiten van buurtbewoners. Dit informatiecentrum / buurthuis is dus net als de boodschap “I live here” van, door en voor bewoners. Het kan alleen bestaan bij voldoende concrete inzet uit de buurt en wordt tijdelijk aangeboden door 1012 Inc. om te zien of dit levensvatbaar is.

Samenhang met andere maatregelen

De “I live here”-campagne is natuurlijk geen toverstaf waarmee alle overlast als sneeuw voor de zon verdwijnt. Het geeft bewoners een gezicht, maakt bezoekers ervan bewust dat er mensen wonen op de Wallen en is een van de vele maatregelen voor een leefbaarder Wallengebied, zoals het Binnenstad Offensief, regels voor rondleidingen, gerichte handhaving terrasoverlast, inzet van hosts, intensieve schoonmaak met o.a. de Wallenstofzuiger, het Voorzieningenbesluit tegen meer toeristenwinkels en natuurlijk de nieuwe campagne Enjoy & Respect.

Enjoy & Respect

De “I live here”-campagne is ontwikkeld in samenhang met de Enjoy & Respect-campagne van Amsterdam Marketing. Deze campagne richt zich op het vergroten van de bewustwording van wat wel en niet kan in Amsterdam. Beide campagnes vullen elkaar aan en versterken elkaar. Meer informatie vindt u op de website van I Amsterdam.

Beide campagnes zijn onderdeel van het programma Stad in balans, kijk voor meer informatie op de website.

Lange Niezel 29

Project
Lange Niezel 29

De NV Zeedijk is op maandag 18 april 2016 gestart met de renovatie van het pand Lange Niezel 29.
De bedrijfsruimte wordt gemoderniseerd en er wordt funderingsherstel uitgevoerd.
Boven de winkel worden drie huurappartementen gerealiseerd.

Mei 2017, bedrijfsruimte casco opgeleverd. De drie bovenliggende huurappartementen worden afgebouwd.

Juli 2017, de drie bovenliggende huurappartementen zijn afgebouwd en gaan in de verhuur.

Het Geldersekade Hotel – MAI hotel

Project
Het Geldersekade Hotel

Het MAI hotel is een gezamenlijk initiatief van Dun Yong (familie Dun) en de NV Zeedijk.  Meerdere gebouwen zijn daarbij gerenoveerd, waarvan een deel van de aan de Geldersekade liggende gebouwen hun oude gevels terug heeft gekregen. Bij het ontwerpen van het hotel is veel aandacht besteed aan het zoveel mogelijk terugbrengen van de oorspronkelijke gevels van de verschillende panden op de Geldersekade.

Het Geldersekade Hotel is een 4-sterren hotel met 81 kamers met een Aziatisch thema. De sfeer in het hotel ademt het Shanghai van nu uit. De begane grond van het hotel heeft een cultureel en economisch karakter door het onderbrengen van een verscheidenheid aan functies waaronder galerieruimten, werkplaatsen voor kunstenaars, ontvangstruimten voor hotelgasten, een restaurant en Feng Shui tuin. De ruimten waar deze activiteiten plaatsvinden staan met elkaar in verbinding zodat er een open karakter ontstaat en er contact met de straat is. Het hotel brengt de Zeedijk met de Geldersekade in verbinding via de Elleboogsteeg.

Vondel Hotels die al meerdere moderne luxe hotels in mooie oude panden exploiteerd in Amsterdam, is een belangrijke partner in het project. De kenmerken voor Vondel Hotels zijn: geen hotelketen imago, gevestigd in oude panden/gebouwen, omgeving en buurtbewoners maken integraal onderdeel uit van het hotelconcept, eigentijds en originele design/kunst, interieur erg belangrijk, oog voor detail, persoonlijke service, hoger markt segment, geen bus-toerisme, kleine zakelijke groepen/vergaderingen.
Bij Hotel Geldersekade heeft Vondel Hotels ook nog extra aandacht besteed aan de volgende punten: veiligheid voor de buurt 24/7, werkgelegenheid, ontmoetingsplek voor de buurt, besteding van gasten in de buurt, restauratie van de bestaande gevels, verschillende kleine leveranciers (vanuit de directe omgeving).