Tag

opdezeedijkgebeurthet

Kunst project Warmoes Biënnale op Zeedijk 128

NV Zeedijk draagt de buurt, én kunst in de buurt, een warm hart toe. Daarom wordt het pand aan de Zeedijk 128 tijdelijk als sponsoring beschikbaar gesteld aan de Warmoes Biënnale.

Tijdens de Warmoes Biënnale breidt @gunplagg zijn artistieke praktijk uit door zeefdrukken als medium te ontwikkelen.
Binnen de Warmoesstraat Biënnale krijgt het project Creative Grounds van @amsterdammuseum een primeur. Georgy Dendoe heeft twee maanden ‘een open werkplaats’. De open werkplaats fungeert als een publieke maakruimte waar het werkproces (normaal verborgen) zichtbaar, deelbaar en bespreekbaar wordt. Het is geen eindpresentatie, maar een continu ontwikkelende omgeving waarin de maker, het materiaal en het publiek elkaar ontmoeten. De open werkplaats toont ambacht als proces, niet als eindproduct.

Georgy Dendoe houdt twee maanden atelier op de Zeedijk, waar hij zeefdrukken aan zijn artistieke praktijk toevoegt. Ter inspiratie bezocht hij de collectie van het Amsterdam Museum, waar de Luyken prints zijn aandacht trokken. Hij verbindt dit met de verzameling blikjes van zijn moeder. Deze vond hij op zolder bij zijn oma. De blikjes zijn onder andere van Coca-Cola, Heineken, Sprite, 7-Up, Dr. Pepper en merken die niet meer bestaan. Veel ervan komen uit een tijd waarin er volop werd geadverteerd op blikjes: van recepten tot complete scheepszeilen die je kon bestellen. De samenkomst van deze bedrukte blikjes, reclame en het onderwerp ‘het blikje’ vormt de basis van de werkperiode.

Open dagen:
* zaterdag 18 april 12.00 – 18.00u
* zaterdag 2 mei 12.00 – 18.00u
* zondag 3 mei 12.00 – 18.00u
Presentatie avond:
* vrijdag 1 mei 18.00 – 22.00u

Over de Warmoes Biënnale
De meeste Amsterdammers rijden of fietsen er met een boog omheen. Toeristen lopen er juist in drommen. Ze doen zich te goed aan fastfood, wafels, joints, drank en paddestoelen, en vergapen zich aan de seksshops en de sekswerkers achter de ramen. Ze hossen dronken door de stegen. Het middeleeuwse centrum van Amsterdam met zijn stegen en Wallen, en de Warmoesstraat en Zeedijk als doorgaande straten, is al eeuwenlang een berucht oord om te brassen en te zuipen.
Maar het is ook nog altijd een buurt met bewoners, slagers, bloemenverkopers, gezinnen die er hun kinderen opvoeden, kunstenaars en muzikanten, ondernemers die er overleven. Mensen die er geboren zijn en nog altijd wonen. Nieuwkomers van over de hele wereld die er niet weg willen. Er bestaan daar een heden, verleden en toekomst die onzichtbaar zijn voor de toeristen en waarvan de Amsterdammers die de buurt mijden geen weet hebben.
In dit eeuwenoude hart van de stad, misschien wel het hart van Nederland, vindt van zaterdag 7 maart tot en met zondag 3 mei 2026 de allereerste editie van de Warmoes Biënnale plaats.
Gedurende twee maanden laten kunstenaars, ondernemers, culturele instellingen en bewoners samen zien wat er in deze buurt leeft en hoe mensen van over de hele wereld elkaar hier inspireren. Het festival nodigt uit om anders te kijken naar dit veelbesproken, bekritiseerde, maar ook geliefde deel van de hoofdstad. Met intieme en grootse kunstwerken op soms onverwachte plekken, een divers programma aan evenementen en het warme welkom van de buurt, presenteert de Warmoes Biënnale in deze eerste editie de ingrediënten die het hart van Amsterdam vormen.

Meer weten over de Warmoes Biënnale? Kijk dan hier op de website of hier op Instagram.

   

 

Verkiezingen: stemmen op Zeedijk 44!

Op woensdag 18 maart kunnen inwoners van Amsterdam tijdens de gemeenteraadsverkiezingen stemmen in het tijdelijke stemlokaal op Zeedijk 44 bij Studio Zeedijk. Je kunt zelfs na het stemmen een verzoekplaatje aanvragen bij Red Light Jazz Radio! Hoe leuk is dat?
Tijdens de vorige (landelijke) verkiezingen was het ontzettend gezellig, zie hier.
Dus….wees welkom op de Zeedijk om jouw stem uit te brengen! #opdezeedijkgebeurthet

Meer informatie over het stemmen in Amsterdam vind je hier. Weet je nog niet op wie je zal stemmen? Bekijk hier de stemwijzer.

NV Zeedijk doneert hek aan de buurt

       
Het hek dat de Zeedijk met de Spooksteeg verbindt was dringend aan vervanging toe. Omdat wij de veiligheid én het aanzicht van de buurt heel belangrijk vinden, hebben wij een aantal ontwerpen voor een nieuw hek laten maken. Tijdens onze nieuwjaarsreceptie hebben de aanwezigen kunnen stemmen op hun favoriete ontwerp. Het ontwerp met de meeste stemmen hebben wij laten produceren. Inmiddels is het nieuwe hek geplaatst en hebben wij veel positieve reacties ontvangen.

Onthulling hek
Op donderdag 21 november hebben wij het hek samen met de buurt officiëel onthuld. Buurvrouw Rietje, die al 79 jaar op de Zeedijk woont, heeft samen met Janny Alberts, directeur van de NV Zeedijk, het nieuwe hek onthuld. Samen met omwonenden en ondernemers in de buurt van de Spooksteeg hebben wij getoast bij Taboe, het pand naast het hek, op het nieuwe hek. Wij hopen dat de buurt net zo blij is met het nieuwe hek als wij!

 Geschiedenis Spooksteeg
Er gaan al vele eeuwen verhalen rond over de geschiedenis en het ‘spook van de Spooksteeg’.
In ‘De geschiedenis van het spook op den Zeedijk’, een brochure uit 1853, kun je lezen dat het spook een beeldschone vrouw was, en een secreet. Halverwege de zeventiende eeuw woonde ze samen met haar vader Gerhards en zusje Dina in een leerlooierij op de Zeedijk. Dina was niet bepaald oogverblindend, maar bezat wel een goed karakter. Wanneer ‘men haar daar naast hare zuster zag heen wandelen, dan scheen zij de bleeke lelie naast de roode roos.’
Op een dag was Helena bij haar tante in Deventer en kwam stuurman Wouter aan Amsterdamse wal. Hij raakte in de ban van Dina. En Dina van hem. Ze besloten te trouwen zodra Wouters laatste zeereis erop zou zitten, maar het secreet Helena keerde vlak voor Wouters vertrek terug naar Amsterdam en gooide roet in het eten. Wouter werd overrompeld door Helena’s uitzonderlijke schoonheid.
Maandenlang werd Helena gekweld door moordgedachten. Hoe kon ze Wouter, de perfecte man, zomaar overhandigen aan haar lelijke zusje? Ze sloot Dina op in de kelder zonder eten, water of een straaltje zonneschijn. Tot Helena’s grote frustratie leefde Dina na drie dagen nog steeds: Wouter kon elk moment terugkomen van zijn laatste zeereis! Dus sloeg Helena haar zusje neer met een blok hout. Dina, het bloed kolkend in haar ogen: ‘Drie dagen hebt gij gemarteld, drie eeuwen zal uwe geest hier rusteloos in deze woning rond doolen, waar gij het misdrijf pleegde. Niemand zal dien geest zien noch hooren, slechts twintig dagen in iedere eeuw zal het u vergund zijn luide te klagen en om hulp te roepen […] en eerst na drie eeuwen zal uwe geest tot rust kome, en moge God alsdan uwe ziele genadig zijn!’ Tot zover de geschiedenis…

Zie hieronder enkele artikelen over de Spooksteeg:
Het spook van de Zeedijk – ONH
Helena, het spook van de Zeedijk, (kort historisch nieuws) | www.amsterdamhv.nl
In spookstad Amsterdam valt er genoeg te griezelen: zo doe je mee aan deze Halloweenspeurtocht | Het Parool
Rara…spookt het in de spooksteeg? – indebuurt Amsterdam 
Spooksteeg Alley – Amsterdam Ghost Tour – PocketSights 

Renovatie update Zeedijk 63

Ook Zeedijk 63, het pand waar café ’t Mandje zit, staat in de steigers. De renovatiewerkzaamheden vorderen goed. In de afgelopen periode is er hard gewerkt door aannemer Nico de Bont: er hebben sloopwerkzaamheden plaatsgevonden en er is asbest gesaneerd. Ook zijn alle balklagen onderzocht op houtrot en zwam. Naar aanleiding van dat onderzoek worden diverse balkenkoppen vervangen en verstevigd voor de toekomstbestendigheid.

Hierna gaan we aan de slag met het renoveren van de gevel en het dak. Wij houden jullie op de hoogte!
 

Renovatie update Zeedijk 80

De NV Zeedijk is continue bezig met verduurzaming en renovatie van het vastgoed. In mei zijn wij gestart met de voorbereidingen van de renovatie van het hoekpand aan de Zeedijk 80 – Korte Stormsteeg 2.  Het pand, met een verhuurbare winkel op de begane grond, wordt volledig gas-loos. De werkzaamheden vorderen goed.

Terugblik
Om de werkzaamheden goed en veilig uit te voeren is het pand helemaal in de steigers gezet.

Aannemer Nico de Bont heeft de afgelopen periode diverse balkverstevigingen aangebracht.

Daarnaast is de dakkap voorbereid op het aanbrengen van natuurleien en zinkwerk, en voor het plaatsen van zonnepanelen.

Ondertussen wordt onder het pand een nieuwe kelder gerealiseerd. Hiervoor wordt de kelder gefundeerd waarvoor een deel van de gevel pui en vloer tijdelijk worden verwijderd.

Werkzaamheden komende periode
De volgende stap is het renoveren van de gevel en het realiseren van drie woningen op de verdiepingen. Hierbij wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van biobased materialen. De verwachting is dat het pand eind van het jaar opgeleverd zal worden. Voordat het zover is zullen wij nog een tussentijdse update plaatsen.