Verhalen van de Zeedijkers

Soesja Dun-Hu (43)

Runt het familiebedrijf Toko Dun Young op de vloer

Al bijna 60 jaar kan men genieten van Aziatische delicatesse bij Toko Dun Young op de Zeedijk. Wat begon als een kleine toko van 20m2 groeide uit tot een vijf etages hoge zaak met een mooie selectie producten en een breed aanbod aan kookworkshops. Sinds 2000 runt Soesja Dun-Hu de toko van het succesvolle familiebedrijf. Ze vindt de Zeedijk een fijne buurt om te zijn, en heeft er zelf ook een hele tijd gewoond. “De Zeedijk is een dynamische plek. Onze klanten zijn van allerlei afkomsten. Dat maakt het leuk.”

Dat de Zeedijk veranderd is is een feit. “Het is een stuk normaler nu.” Er zijn in de loop der tijd veel meer Chinese en Aziatische bedrijven bij gekomen, waardoor Zeedijk tegenwoordig wordt gezien als de Chinatown van Amsterdam. Soesja ziet dit als iets positiefs. “Het versterkt elkaar. Samen trekken we meer klanten naar de buurt.”

“Het bedrijf bestaat sinds 1959, dat is al bijna 60 jaar.”
“Meerdere Chinese en Aziatische bedrijven zitten hier en dat versterkt elkaar. Samen trek je veel meer klanten naar deze buurt toe.”
“Vroeger had de Zeedijk een wat naar gezicht, veel junkies en dealers. Nu is alles stukken normaler, het oogt fris.”
“Het is een buurt die veel toeristen aantrekt, maar dit is op een oké-level. Vroeger hielden toeristen de doorloop in de winkel tegen en slenterde ze in de winkel rond. Nu komen er echt mensen om boodschappen te doen.”
“We hebben veel contact met andere (voornamelijk horeca) ondernemers en zelf doen we onze boodschappen hier in de buurt.”

“Zelf heb ik ook op de Zeedijk gewoond, heel erg handig met mijn werk.”
“Deze plek is dynamisch, de klanten zijn van allerlei afkomsten. Dit maakt het internationaal en erg leuk.”
“We hebben mooie selecties van verschillende producten, hiermee kunnen we onszelf onderscheiden.”
“We geven ook kookworkshops, op dit moment ongeveer 15 verschillende. Dit is door ons bedacht, de derde generatie in het familie bedrijf.”